Syns som företag och stärk varumärket – detta ska ett visitkort innehålla

Mun till mun-marknadsföring och riktad egenreklam är fortfarande de effektivaste metoderna att göra ett varumärke känt. Framförallt om de åtföljs av visitkort. Det första intrycket räknas och det avgör om en potentiell kund kommer ihåg dig och ditt företag. Därför kan ett snyggt och professionellt visitkort öppna många dörrar.  

Varför ska du ha visitkort? 

I dagens företagsklimat är relationer viktigare än någonsin. De nätverk du skapar med medarbetare, kunder eller företag i andra branscher lägger ofta grunden för långa samarbeten. Visitkort är en viktig del av detta nätverkande. Du lämnar över det på en sekund, men effekten är bestående. Med ett visitkort kan du dessutom förmedla rätt information till rätt mottagare direkt. 

Gör visitkort till en del av din Corporate Identity

Corporate Identity eller företagsidentitet är bilden av ditt företag utåt. Ofta handlar det om följande: 

  • företagets logotyp
  • företagets färger
  • en enhetlig design 

Utforma reklammaterial, presentreklam och gåvor till medarbetarna enligt samma designprincip. På det sättet ökar du företagets igenkänningsvärde och medarbetarnas känsla av tillhörighet. Se också till att visitkorten speglar företagets identitet. De är trots allt ofta kundens första kontaktpunkt med ditt företag. 

Innehållet är A och O 

Följande information ska alltid finnas utöver företagets namn och logotyp: 

  • Kontaktuppgifter
  • Kontaktperson
  • Telefonnummer
  • E-postadress
  • Webbadress

Annan information som kan finnas med är butiker och öppettider. Tänk dock på att utrymmet på ett visitkort är begränsat – fokusera på det viktigaste. 

Kvalitetsmaterial inger förtroende

Kortets utseende är inte den enda som räknas. Även känslan, d.v.s. materialen du använder, har betydelse. Välj alltid ett bra papper. Eller satsa på ett plastkort som håller i längden.

Se till att materialet du väljer passar ditt företag. Ett nystartat företag med en stark hållbarhetsprofil bör kanske välja återvunnet papper. Lackdetaljer i sin tur kan förstärka känslan av ett kvalitetsmedvetet företag. Om du vill utforma ditt visitkort själv hittar du många designmöjligheter online. Här kan du beställa produktprover tills du hittar rätt finish för dig. 

Välj rätt format och tryckmetod

I valet av visitkort är det inte bara designen som har betydelse. Även formatet ger valmöjligheter: 

  • enkla visitkort med två sidor
  • dubbelvikta visitkort med fyra sidor
  • stående format
  • liggande format

Dessutom kan du välja olika tryckmetoder för dina visitkort: 

  • Letterpress (boktryck)
  • Relieflack
  • Partiell lackering

Få ditt företag att synas med ovanliga visitkort. Knyt nya kontakter och se till att din logotyp och ditt företags budskap når ut i världen. 

 

No Comments

Kommentera