Ta hjälp av referenskunder

Funderar du på hur du kan övertyga nya kunder och befintliga kunder att din produkt eller tjänst är av världsklass och att de ska välja just din? I så fall kan ett bra sätt att övertyga dem vara att skaffa referenskunder, alltså människor som gillar din produkt och tycker att den är så pass bra att de vill berätta om den.

I dag kan du sätta stjärnor på hotell, restauranger, appar och mycket mer. Ofta vill vi höra andra människors åsikter. Vi vill att andra bekräftar att det vi letar efter och ska köpa faktiskt är bra. Vi vill att de har provat och att de rekommenderar det. Några tips på vad du kan göra.

Hur börjar jag för att hitta referenser?

Börja med att ta in feedback från kunder. Ta reda på om kunderna är nöjda och om de skulle rekommendera din produkt eller tjänst till andra. Är vi missnöjda med en produkt har vi en större benägenhet att sprida det än om vi faktiskt är nöjda. Det är också viktigt att veta vad dina kunder tycker för att kunna göra förändningar eller förbättringar. 

Ta reda på nyttan med din produkt och försök få kunden att förklara det på ett bra sätt. Det vi tror och upplever är ju inte alltid samma för andra. Det viktiga är vad du vill lyfta fram med dina produkter och vad kunden säger.

Att använda sig av referenskunder:

  • Skapar trovärdighet – vilket påvisar att din tjänst faktiskt fungerar.
  • Ger igenkänning och trygghet – du fyller ett behov hos någon.
  • Visar att du faktiskt har kunder – människor verkliga som du och jag.

Detta kan du göra:

  • Ta kontakt med kunderna. Vilka kunder är återkommande? Fråga om de kunder du vet gillar din produkt kan tänka sig att vara med och dela sin upplevelse med andra.
  • Har du ett nyhetsbrev som du skickar ut kan du skriva att du söker referenskunder som gillar dina produkter, du kommer säkert att få positiva svar.
  • Be någon utvald att prova din produkt eller tjänst, för att sen göra en utvärdering och följa upp.
  • Intervjua och skriv ihop ett case/artikel där du lyfter fram kunden och hur kunden använder dina produkter. Berätta hur de gillar din vara eller tjänst, hur de använder den i vardagen och deras positiva upplevelser.

Marknadsföringstips – så här kan du visa upp dem

  • Gör en kort film där kunden beskriver hur hen upplever din produkt.
  • Ta fram citat – posta ett fint citat från en nöjd kund.
  • Lyft fram dina referenser på hemsidan, i ett nyhetsbrev, annonser osv.
  • Be dem ge dig betyg på ex. Facebook eller på Google.

Detta kommer leda till fler nya kunder. Fler nöjda kunder samt att fler vågar prova då de ser att att dina kunder är nöjda.

Låt dina kunder visa att din produkt är värd att köpa!

Lycka till!