Ställ ut på mässa

Spelmässa, trädgårdsmässa, bröllopsmässa eller inredningsmässa, mässalternativen är många. Oavsett om du ska delta som utställare eller besöka en mässa är det ett perfekt tillfälle för dig att marknadsföra din tjänst eller produkt. En mässa ger dig också möjlighet att leta efter nya samarbetspartners, nätverka eller helt enkelt bara hålla koll på senaste nytt i din bransch.

Utställare eller besökare?

Om du vill gå som besökare på en mässa så se till att ta reda på så mycket som möjligt innan mässan så att du får ut maximalt av din vistelse. Kolla upp vilka som kommer att ställa ut och förbered eventuella frågor. Kanske finns det några spännande seminarium att delta på? Ta med visitkort och ett glatt humör.

Vill du ställa ut på mässan? Börja med din research, hur många deltagare kommer varje år? Hur många av dessa är potentiella kunder till dig och ditt företag. Är underlag tillräcklig för att det ska löna sig?

10 Tips inför för att ställa ut på mässa:

  1. Kolla på mässkissen och boka en monter du tycker har bra placering. Kolla om det finns ett paketpris.
  2. Om det inte finns paketpris var beredd på att det mesta kostar, hyra matta, väggar, stolar och bord.
  3. Ska du bjuda in potentiella kunder till mässan? I så fall vilka och hur? Gör en lista.
  4. Attraktiv monter – tänk på att du måste ha en så attraktiv monter som möjligt så att potentiella kunder kommer till just din. Behöver du en roll-up eller en vepa för att synas?  Vill du bjuda in till möte i montern eller kanske bara ha ett ståbord. Även broschyrställ kostar att hyra så tänk på allt i minsta detalj.
  5. Syns jag på håll? – Kan besökare se min monter på avstånd? Behöver jag en synlig rollup, vepa på väggen eller andra sätt att visa att jag finns. Titta noga på kartan över mässan så att du kan se vilket håll din monter är placerad och hur deltagare kan tänkas se dig.
  6. Erbjudande – ska jag ha ett mässerbjudande för att locka kunder eller ska jag bjuda på något för att locka in kunderna i montern? Ett vanligt sätt att få in kunder i montern på en mässa är att ge bort en gratis produkt. Du har säkert själv upplevt att efter ett besök på mässa kommit hem med både, planscher, pennor, godis och andra fiffiga saker från de montrar du besökt.
  7. Behöver jag fixa extra internet eller har de uppkoppling på mässan? Se till så all teknik fungerar inför  mässan, presentationer mm.
  8. Vad ska jag ha på mig? Behöver jag en namnskylt?
  9. Tänk på kostnader ju närmare mässan du kommer desto dyrare är det att hyra saker så att du är klar i god tid.
  10. Sätt upp mätbara mål: Vad vill jag uppnå med mässan, hur många kunder bör jag träffa för att bli nöjd.

Under mässan

Se till att du syns och “hörs” – du är här för att knyta kontakter, stärka ditt varumärke och inte gömma dig! Är du tillsammans med en kollega så mingla runt och se vad de andra utställarna har med sig. Knyt kontakter dela ut ditt visitkort och kolla vad dina konkurrenter har för sig, priser, erbjudande, marknadsmaterial osv.

Efter mässan

Efter mässan är det viktigt att följa upp. Fick du in mailadresser och andra kontakter följ upp dessa så fort det går. Det är ingen idé att vänta.

Summera

Hur var mässan, passade den mig? Vad kan jag göra bättre nästa år?

Här finner du alla mässor samlade på ett ställe. Se om det finns en mässa som passar dig? http://www.allamassor.se

Lycka till!