Kom igång med nyhetsbrevet och e-postmarknadsföringen!

Det finns åtskilliga program på marknaden att välja mellan för att komma igång med utskick av nyhetsbrev.  Skaffa dig ett program som du tror passar dig. Valet och komplexiteten beror på hur mycket du vill jobba med din e-postmarknadsföring.

Minimikravet är:

  • att du kan ladda upp olika personuppgifter
  • skapa olika adresslistor
  • att ta fram statistik och rapporter.
  • att programmet fungerar i en mobilenhet och surfplattor så att den som öppnar sina mail via mobilen också kan läsa vad det står.

Prova gärna olika verktyg så att du känner dig bekväm. Många e-postverktyg är enkla med en sk. drag and drop funktion/ dra och släpp. Det innebär att du redan har färdiga sektioner som du väljer på och lägger in den text och bild du vill ha. Börja med mailchimp redan idag.

Mitt första nyhetsbrev

Hur ser de nyhetsbrev ut som du prenumererar på, kanske kan du hitta inspiration där? Gör en mall för dina nyhetsbrev och använd exempelvis drag and drop funktionen. Skissa på hur ditt nyhetsbrev ska se ut, lägg in din logga, kontaktuppgifter mm.

Tänk ut ett budskap som får kunden att öppna mailet, det ska vara lockande och trovärdigt och få kunden att vilja veta mer. Försök få dem till din hemsida.

Innehållet ska leda till att kunden gör något – tar en action så att de går vidare och klickar på länkarna till din hemsida. Gör det gärna personligt och lägg till kundens namn, vet du vad de heter kan du lägga in det i din kontaktlista.

Exempelvis, Hej Emilia, nu kan du äntligen prova våra nya skor!

Är du själv prenumerant på olika nyhetsbrev? Hur ser de utskicken ut? Vilka lyckas få dig att klicka på länkarna för mer information eller att faktiskt köpa?

Innan du skickar

  • Skicka alltid nyhetsbrevet till dig själv för att se hur det ser ut när det landar i inkogen
  • Förhandsgranska i mobilt läge och olika webbläsare
  • Testa knappar och länkar
  • Be gärna en annan person läsa brevet innan det skickas ut

Några tips att tänka på:

  • Läs artikeln om hur du kan hittar prenumeranter till ditt nyhetsbrev
  • Dela med dig av dina kunskaper och skapa ett intresse.
  • Skicka inte för ofta.
  • Använd dig av statistik. Via statistik i mailverktyget kan du se vad mottagaren klickade på och på så vis kan du se vad som skapat intresse och vad som triggat mottagaren att öppna.
  • Skapa en rubrik som gör att mottagaren intresserar sig för att öppna.
  • Gör det möjligt att avregistrera sig från ditt utskick.
  •  Den du skickar till ska frivilligt har lämnat sin adress till dig

Lycka till!