Finns det ett framgångskoncept?

Nja, det är nog olika för alla och beror så klart på vilken person och vilken verksamhet du bedriver. Vi hade fördelen att delta på en inspirerande föreläsning med Percey Barnevik om ledarskap och hur man leder ett framgångsrikt företag. Percys Barneviks bok “Ledarskap 200 råd” har många intressanta och något kontroversiella inslag. Boken handlar om hans erfarenheter som ledare och hur vi kan undvika många situationer genom att handla på andra sätt än vi är vana vid.

Genom att fokusera och vara medvetna om vissa handlingar kan vi spara in tid och bli mer effektiva i vårt arbete som ledare samt lägga vår tid på andra saker för det är lätt att komma in i slentrianmässiga rutiner. Exempelvis som att lägga för mycket tid på detaljerade strategier, de blir ändå så småningom inaktuella.

Här kommer ett axplock  tips från Percey Barneviks bok som vi tycker kan vara värda att ha i åtanke som företagare.

  • Benchmarking – den största förändringskraften. Att jämföra sig med den bästa är kanske den starkaste förändringskraften som finns “ ta marknadsandelar från de sämsta konkurrenterna och lär er av de bästa”!
  • Tidstjuvar din tid kan användas effektivare. Håll “tidstjuvar” borta. Typiska tidstjuvar är oanmälda besökare, försenade möten “ kom ihåg att allt som är bråttom inte är viktigt”.
  • Möten – sätt en gräns på mötet, max 60 min. Kartlägg vad som ska komma ut av mötet, lägg inte ner för mycket tid på mötesprotokoll som sällan läses. Kort verbal sammanfattning i slutet av mötet är viktigast.
  • Genomförande – ett bra genomförande är nittio procent av framgången, strategin tio. Av de tio procenten strategi är fem ”guts” (magkänsla) och fem procent analys. Det lite dystra budskapet till handelshögskolestudenter är att ”på den här skolan lär du dig bara fem procent av det som skapar framgång i företagen”.
  • Konkurrenter – underskatta dem inte. Konkurrenterna borde få mycket mer uppmärksamhet. Det är lika viktigt att slå ut konkurrenter som att erövra kunder.  Det förra leder ofta till det senare.
  • Kvalitet – sälj på kvalitet och produktivitet för kunden.
  • Service – en underskattad vinstkälla i nästan alla företag (att ge service på sin produkt/vara).
  • Balans i livet – mellan krävande arbete och hemmafronten.

Lycka till!