5 tips på fel att undvika på hemsidan

Hemsidan är ditt ansikte utåt det är här du har möjlighet at visa ditt företags värderingar och vision. Ofta är hemsidan den första platsen där kunden kommer i kontakt med din produkt eller tjänst och det är här du ger ett första intryck. Hemsidan ska skapa förtroende och vilja få kunden att komma tillbaka. I dag kan du skapa en hemsida på nolltid men ibland kan det gå lite väl fort. Därför har vi tagit fram en checklista med slarvfel du enkelt kan undvika.

Undvik slarvfel som dessa:

1. Felstavning – att stava fel ser inte bra ut och det ger inget bra första intryck. Om du känner dig osäker be någon att korra din text. Två par ögon är alltid bättre en ett!

2. Länkar som inte fungerar – att ha klickbara länkar som säger “404 Not Found”eller sidan kan inte visas  leder ofta till frustration. Kunderna förväntar sig att finna den information de söker när de klickar på länken.  En bruten länk är helt enkelt en länk till en sida som av någon anledning inte finns längre. Antingen har den tagits bort eller så har den bytt namn.

3. Kontaktuppgifter – det ska vara lätt att komma i kontakt med dig. Får kunden leta kan det göra att hen tröttnar och vänder sig med frågor till en annan leverantör. Kontaktuppgifterna ska finnas på en tydlig och logisk plats på din hemsida. Ange både e-post och telefon, lägg gärna till ett kontaktformulär där kunden snabbt kan ställa sin fråga. Läs gärna om Google formulär.

4. Svår och otydlig navigering –  vad vill du att kunden ska göra när de kommer till din sida, varför är kunden där?  Driver du en webbhop då är ditt mål antagligen att konvertera besökare till kunder. Är det solklart hur kunden ska klicka för att genomföra sitt köp? Genom en tydlig navigering guidar du kunden genom hela köpupplevelsen. Vill du kanske i stället att den som besöker din hemsida ska signa upp sig som prenumerant på ett nyhetsbrev använd dig då av tydliga en tydlig CTA (Call To Action, en uppmaning till kunden som ex. prenumerera, beställ etc ). Ställ dig hela tiden frågan – skulle du själv hitta det du söker? Tänk noggrant igenom vad det är du vill att kunden ska göra och hjälp kunden att göra det.

5. Ingen formulärbekräftelse – att inte veta om formuläret du just fyllde i gick iväg eller inte kan skapa oro och irritation. Dessutom kan det upplevas lite oartigt att inte tacka dina besökare för att de tog sig tid.

Ta en extra koll innan du publicerar ny information på din hemsida. Be en kollega, partner eller kompis att läsa texten innan, det är alltid bra att ha fler personer som ser din text med fräscha ögon.
För att se om din sida är “Googlevänlig” vilket innebär att den rankar högt på Google om någon söker på dina produkter så kan du läsa mer om det på denna sidan. Att ranka högt på Google är något som du själv kan påverka och jobba systematiskt med för att öka trafiken och försäljningen till din hemsida.

Lycka till!