Kom i gång med Instagram

Kommentera, gilla, engagera och följ

Instagram är en socialkanal så fokus ligger på att engagera och visa engagemang. Ju mer du interagerar med dina följare desto bättre! Ställ frågor, kommentera och gilla andras bilder, har någon lämnat en kommentar ta dig då tid att svara och följa upp. Tiden du investerar i detta kommer skapa en stark relation mellan dig och dina följare.

Tips på frågor du kan ställa:

  • Fråga vad dina följare vill se mer av
  • Fråga om dina följare har lösningen på ett på problem
  • Be dina följare komma med input på nya produkter

Ett bra sätt att uppmärksamma dina följare är att sprida deras bilder i ditt företags kanal. Det finns flera appar som hjälper dig med detta – bland annat Repost.

Du kan också ta en skärmdump av ett annat kontos bild och lägga till avändarnamnet i texten med en uppmaning om att följa kontot. ( Detta brukar kallas att man gör en “Shoutout”)

Lojala följare är dina bästa ambassadörer, de hjälper dig att sprida en positiv bild av ditt varumärke och din produkt. Dessa följare ska du absolut ge lite extra kärlek, en bonus.

Jobba med dina #

Det finns inga regler som säger hur många hur många  hashtags som är bra eller dåligt men vill du bygga förtroende för ditt varumärke kan det vara smart vara sparsam och inte använda allt för många. Identifiera din bransch viktigaste hashtags och börja med att använda dessa, håll dig uppdaterad på när det kommer nya och försök att vara med när det svänger.

Skapa din egen hashtag för ditt företag och använd den t.ex när du vill att dina följare ska posta en bild i en tävling eller när de vill visa upp en någon av dina produkter.

Tänk på vilken tid du postar

Tänk dig in i dina kunders rutiner, vilken tid är dina följare som mest aktiva? Är de  morgonpigga ja då är det tidig morgon du ska posta dina bilder.

Posta på språng

Det är inte alltid som man har tid eller möjlighet att posta bilden under dagens gång. Då finns det många bra verktyg som du kan använda för att förbereda dina inlägg i förtid. Till exempel Later 

Med Later kan du tidsstyra dina inlägg. Du laddar enkelt upp dina bilder skriver din text och dina # och sedan bestämmer du bara vilken tid du vill att de ska publiceras. Detta innebär att du ka förbereda hela veckan eller varför inte hela månaden på en och samma gång. När det är dags för dina inlägg att publiceras får du en notis i din telefon och med några få klicka är ditt inlägga publicerat.

Använd länk i Bio

Eftersom du inte har möjlighet att lägga klickbara url:er (länkar till exempelvis din hemsida) i bildtexten kan du med använda detta utrymme när du vill pusha ett inlägg eller en kampanj.

Sätt upp mål, mät, handla och följ upp

Att lägga pengar på och genomföra en marknadsföringsinsats utan att mäta effekten är meningslöst. Ett nyckeltal som är lätt att börja mäta är antalet följare. Att ha koll på hur många följare du har kan vara en bra måttstock för hur många som är intresserade av din tjänst eller produkt. Men antalet följare blir direkt mer intressant när det sätt i relation till hur det såg ut före och efter din marknadsföringsinsats. Det finns många olika tjänster  som kan hjälpa dig med detta  bland annat Websta

Ett annat enkelt sätt att hålla koll på vilka inlägg som funkar bäst är helt enkelt att föra att föra anteckningar över:

  • Hur många nya följare fick du?
  • Hur många likes fick din bild?
  • Hur många kommentarer och frågor fick din bild?

Dessa frågor ger dig viktiga svar på vad det är din kund vill ha.

Nedan hittar du en enkel mall som du kan använda som grund för din uppföljning.

Ladda ner mallen för enkel uppföljning här ( pdf 70,3 kB)

Lycka till!