En enkel strategi för Sociala medier

Det är enkelt att skapa ett konto på olika sociala medier och köra igång. Men för att kunna utnyttja sociala mediers genomslagskraft till max är det bra att lägga upp en strategi innan. Det är annars lätt att hamna i fällan då du till en början är mycket aktiv men till slut inte orkar skriva mer, får idétorka och din Facebooksida eller kontot på Instagram lidande. För att göra det bra så krävs det en uttänkt strategi. Ta ett beslut vilka sociala medier som passar dig och din målgrupp. Tänk på att du börjar i liten skala så att du kan ha kontroll.

Gör en strategi:

  1. Undersök kunderna – vart kan mina kunder tänkas befinna sig? På Facebook, Instagram, Pinterest, läser de bloggar?
  2. Kartlägg konkurenterna – vart finns de, vad gör de och hur gör de? 
  3. Sätt upp mål – vad vill du uppnå? Hitta nya kunder, sprida mitt budskap, agera kundservice?
  4. Finns det andra som kan hjälpa dig att nå ut? Samarbetspartners etc.
  5. Genomför – kör igång och bara gör det! Vad är det värsta som kan hända?
  6. Analysera och följa upp – hur har din närvaro tagits emot? Kommentarer, delningar, nedladdningar, positivt, negativt. Vad kan du göra för att optimera? Bevaka. 
  7. Underhåll – så att allt flyter på. Se också punkt 8.
  8. Gör ett veckoschema över vilka inlägg du ska posta.
  9. Schemalägg dina inlägg.

Du kan använda dig av Hootsuite för att samla alla dina sociala medier kanaler på ett och samma ställe. Det finns en kostnadsfri version.