Håll ett webbmöte, webbkurs eller webinar?

Nå ut till dina kunder genom att presentera dig själv eller dina produkter genom att hålla ett webbmöte eller webinar. Ett möte online helt enkelt. Vi behöver inte resa runt eller knacka dörr för att visa upp våra produkter eller hålla utbildningar, vi kan sitta hemma och göra det. Vi kan sprida vårt budskap och nå ut till potentiella kunder snabbt och till en större omgivning än tidigare. 

Olika sorters funktioner

Det finns olika webbmötesprogram med olika funktioner beroende på vilket behov du har. Du kan spela in eller köra live. Tala med kunden eller bara chatta. Du kan genom skärmdelning (dela din skärm med din publik) demonstrera hur din produkt fungerar samtidigt som du pratar om den. Du kan också hålla föreläsningar för att utbilda, ge tips och råd. Webbmöte eller webinar är ett väldigt effektivt och kostnadseffektivt sätt att nå kunden på.

Tips från marknadsföringstips att tänka på:

  1. Analysera – vilket behov du ska fylla hos kunden och vad vill du ha ut av detta.
  2. Verktyg – det finns många verktyg på marknaden, men ta dig tid att hitta det som passar dig och har de funktioner du vill använda.
  3. Antal deltagare – om du har en utbildning kanske du vill att flera ska vara med och inte bara en person, då behöver se så att du kan ta med fler deltagare.
  4. Förbered i vilken form det presenteras –  ska du visa upp en PPT presentation, demonstrera med din produkt, tala fritt eller ett manus. Gör det bra och proffsigt.
  5. Inbjudan – tänk ut hur du  ska bjuda in och hur det ska se ut. Glöm inte att sälja in dig själv så pass bra att dina potentiella kunder vill veta mer. De ska ju anmäla sig också. 
  6. Hur anmäler de sig – via din hemsida, via ett formulär. En specifik tid?
  7. Marknadsföring – Hur når du kunderna?  Hur ska du marknadsföra ditt möte, ska kunderna anmäla sig via din hemsida, Facebook, Instagram eller ska du kanske annonsera?
  8. TESTA TESTA TESTA – glöm inte att testa innan du kör igång. Ljud, ljus, skärmen, presentationen, förstår man? Är det lagom långt? osv. Testa på någon närastående innan du kör första tillfället. 
  9. Uppföljning – hur får jag kunden att köpa? Var klar över hur du ska få kunden att köpa din produkt efter ditt webinar. Du kanske ska ha ett erbjudande eller liknade.

Joinme är ett verktyg du kan testa gratis vid ett litet behov

Webinarjam är ett verktyg för den som vill hålla live webinars

Gotomeeting är också ett populärt verktyg

TIPS!

Skicka påminnelse – skickar du en påminnelse ökar chansen att deltagaren verkligen dyker upp.