Jobba med varumärket – sätt grunden för att expandera!

Marknadsföringstips från Julia Sjövall: Vill du ge ditt företag möjlighet att bli mer än ett litet, lokalt enmansföretag? Då är det dags att ta tag i ditt varumärke och se över hur du jobbar med varumärket.

Att det är svårt att värdera ett varumärke är ett faktum. Ett faktum som gör att många struntar i att jobba med det. Om du dessutom är relativt nystartad är det här med att bygga varumärke i regel en lågt prioriterad punkt på listan. Det finns så mycket som är långt mycket viktigare – finansiering, anställa personal, inköp, sälj, annonsering etc. Men har du någon gång tänkt dig att expandera och bli större, är det hög tid att börja jobba med varumärke och varumärkesbyggande!

Det finns mycket du kan göra, utan att beställa kostsamma och tidskrävande varumärkesundersökningar. Det första är att bestämma dig för vad företaget står för och hur ni vill uppfattas av omvärlden. Förslagsvis gör du detta tillsammans med dina eventuella kollegor och/eller partners.

Syfte och vision

Genom att bestämma dig för vad företaget har för syfte och vision gör du det tydligt för dig själv och för resten av företaget varför verksamheten drivs. Vad ska företaget förändra, revolutionera eller kanske till och med inspirera till? Detta tillsammans med en tydlig målsättning, det vill säga visionen, sätter grunden för ditt varumärke.

Exempel: Signes blommor vill pryda ditt hem med vackra blommor till ett billigt pris, utan att sätta miljön på spel. Vårt mål är att bli blommornas glassbil och leverera prisvärda blommor på ett revolutionerande sätt med hjälp av elbil och cykel.

Beskriv företaget som en person – ge ditt företag personlighetsdrag!

När syftet och visionen står klar kan du börja experimentera med lite mjukare värden. Kan du till exempel beskriva ditt företag som en person?

  • Hur hade den här personen handlat i olika situationer?
  • Hur uttrycker sig den här personen?
  • Är det en lugn, aktiv, energisk, beslutsam eller säker person?
  • Är det en ung eller gammal person?

Bild och form

Visionen, syftet och personan du skapat ger dig en grund att stå på när du tar fram det visuella kring ditt varumärke. Det gör det också betydligt enklare för en PR-byrå eller en designer att ta fram ett förslag till dig.

Lycka till!
Julia Sjövall marknadsförare och Content marketing manager