målgrupp

Hitta din målgrupp så hittar du kunder

Oavsett hur bra din affärsidé eller produkt är måste du också vet vem som kan tänkas vilja köpa den. Alltså vem eller vilka som tillhör din målgrupp.  Att lära känna målgruppen är en stor och viktig del av marknadsföringen. Lär du känna din målgrupp på djupet så kommer du även veta var de befinner sig, vilka medier de använder och i vilka forum de rör sig i. Ju bättre vänner ni blir desto enklare är det att rikta marknadsföringen.

Vilka använder eller kan tänkas använda mina tjänster?

Försök att hitta de parametrar som kännetecknar din kund. Kan du hitta och dela in dina kunder demografiskt som en viss ålder, kön, inkomst osv. Eller kanske geografi spelar roll, vart de bor eller kommer ifrån?

Beroende på din verksamhet så kanske du kommer fram till att din målgrupp är män som bor på landsbygden och som är mellan 20 – 30 år. Det är dessa du ska rikta din marknadsföring till och hitta rätt  marknadsföringskanaler för att din målgrupp ska hitta dig.

Glöm inte eventuella konkurrenter, de har redan  gjort en del av jobbet åt dig.

8 sätt för att hitta och nå ut till målgruppen som inte kostar pengar

  1. Hitta ett bollplank intervjua personer som använder din produkt/tjänst i dag.
    Vilka medier använder de, vad har det för intressen, ålder, hur uppfattar de dina produkter och ditt företag m.m?
  2. Marknadsundersökning –  titta på SCB – Statistiska centralbyrån, där finns mycket information att hämta gratis eller till en låg kostnad om exempelvis hur många som bor på din ort, inom en viss ålder.
  3. En djupdykning på internet. Kolla alla potentiella konkurrenter och se hur de talar till sina kunder och om du kan se i vilka kanaler de finns. Har de Facebookkonto, finns de på Instagram och i vilka kretsar för de sig.
  4. Börja med att registrera digGoogle My Bussniess, YELP, Tripadvisor och andra kataloger som passar dig. På Google My Bussiness kan du länka till din hemsida och när någon söker på dig eller produkter i närheten av dig  så kan ditt företag komma upp med  karta med vägbeskrivning.
  5. Kan du hitta ett samarbete med företagare/förening etc. som har samma målgrupp, eller där din målgrupp vistas så kan ni byta tjänster och rekommendera varandra till varandras kunder.
  6. Med SEO eller med sökoptimering kan du se till att din sida hamnar högt upp på Google så att kunder som söker din produkt hittar dig.
  7. Skriv ett pressmeddelande om att du finns till tidningar som passar din produkt.
  8. Öppna konto på socialamedier och tagga/hashtagga liknande grupper och intressenter där dina potentiella kunder kan tänkas finns.

Lycka till!