Instagram – nyckeln till framgång

Pearls of Freja började att designa och greja med smycken när hon var mammaledig. Tanken var först en hobbyverksamhet men helt plötsligt fann hon sig sittandes med pärlor och kedjor långt in på kvällarna och så fort hennes dotter sov. Det blev ett brinnande intresse som blev så roligt att det började uppta all ledig tid. Pearls of Freja, Sanna Nilsson är helt självlärd och har nu en produktion i Indien och USA som tillverkar och handgör hennes design.

Sanna Nilsson berättar: Jag har arbetat som säljare och på en supportavdelning för bokföringsfrågor. Så här i efterhand känns det som att det var meningen att jag skulle gå den vägen för att lära mig ekonomi och försäljning. Jag har ingen ekonomisk utbildning så att starta företag utan att kunna lite från början hade tagit längre tid och varit mer en uppförsbacke. Nu blev det istället ett mer naturligt steg efter att ha hjälpt många att starta företag och komma igång med sin bokföring – jag blev sugen på att själv göra samma resa!

Hur hittar du dina kunder?

Jag använder nästan endast instagram för marknadsföring, samt att jag har samarbetat med eventbolag som delat ut smycken i sina goodiebags till kändisar. Prinsessan Sofia gjorde en egen beställning direkt i webshoppen. Sedan har jag samarbete med exempelvis Isabella Löwengrip (Blondinbella) som marknadsför mina smycken på sin instagram.

Vilken är din mest framgångsrika marknadsföringskanal?

Instagram, det är lätt och snabbt att nå ut och dina följare är intresserade av produkterna. Det märks snabbt en ökad försäljning efter ett inlägg och särskilt efter erbjudande. Jag samarbetar även med profiler som länkar fler följare till mitt konto.

Hur arbetar du med uppföljning av din marknadsföring?

Lite för lite, däremot vill jag gärna ha en snabb avlöning av marknadsföringen. Därför använder jag mig av instagramprofiler och bloggare som lägger upp erbjudanden m.m. då gör jag direkt en vinst på kostnaden för marknadsföringen. Framöver tänker jag mig även att synas i lite annan typ av kanaler, troligen samarbeta med en PR-byrå för att synas i modereportage mm.

Har ni något bra tips att dela med dig av till något som precis ska börja jobba med sin marknadsföring?

För de flesta varor och tjänster är Instagram oslagbart, var aktiv där och gör det inspirerande att följa dig så kommer det börja växa med lite tålamod. Samarbeta med människor online och kommunicera, det finns många bra kontakter genom sociala medier. Tänk igenom vad du vill sända ut och sök olika samarbeten med människor som kan ta dig dit du vill.

 

3 korta om Pearls of Freja

Startade 2014.

Stilrena personliga smycken

Målsättning att dubbla omsättningen till 3 milj 2016