Content marketing

Content marketing – vad är det?

Content is KING…? Ett populärt sätt att använda marknadsföring strategiskt på är genom Content Marketing eller innehållsmarknadsföring som det också kallas.

Här handlar allt om innehållet som du distribuerar och delar med dig av. Ditt innehåll ska inte längre informera kunden om vilken produkt eller tjänst du säljer, utan ditt innehåll ska skapa ett engagemang hos kunden som i sin tur leder till köp på sikt.

Content Marketing uppmanar alltså inte till direktköp som exempelvis en annons i tidningen utan istället kanske du skriver en artikel som berättar om nyttan med din produkt snarare än att uppmana kunden ska köpa den. Du ger kunden ett mervärde.

Om du jobbar på ett företag som säljer bokföringstjänster så kan din strategi gå ut på att dela med dig av dina kunskaper inom bokföring för att få kunden att läsa, lära och dela med sig av dina kunskaper. Det kan vara en guide med tips, en artikel och annan gratis information. Tänk på att det inte ska handla om hur bra och billig din produkt är.

Ett annat sätt att bygga förtroende och ge mervärde är t.ex. Byggvaruhus som gör manualer eller videos för att visa hur du bygger en altan eller sätter upp ett staket. De uppmanar dig inte till att köpa, utan informerar dig om hur du gör och påvisar att de faktiskt är experter på detta. De gör det dessutom med allt material från sin butik. Så när du ska fixa ditt staket så kanske du ser videon och åker till just det varuhuset och köper material för att du sett videon.

Hur kan du skapa förtroende och övertyga att du är experten?
Vilka är dina kunder? Vad är intressant för dem?

Vilket är ditt huvudområde

Hur kan du dela med dig av din expertis och din kunskap som väcker intresse och mervärde för kunden? I vilken form och forum. Ska jag blogga, göra ett nyhetsbrev, skriva artikel osv.

Marknadsföringstips.se ger exempel:

  • Du kan skriva en guide och dela med dig av den gratis – stärker ditt varumärke, driver trafik till din hemsida
  • Du kan mot en mejladress skicka din guide – vilket kan ge potentiell ny kund och prenumerant
  • Posta och dela med din guide på Facebook – vilket skapar engagemang
  • Du kan också skapa en Blogg och ge tips.

Mät och följ upp ditt innehåll

Content Marketing kan vara lite svårare än vanlig annonsering att mäta då det ibland kan ta lång tid att se ett resultat på en kampanj, men att mäta och utvärdera är fortfarande ett måste.

  • Hur  många prenumeranter har jag nu jämfört när kampanjen startade?
  • Omnämns jag i sociala medier?
  • Delas mina artiklar?
  • Hur mycket antal besök har jag på min hemsida?

Sitter du och ruvar på massor med kunskap som dina kunder kan behöva? Skriv ihop det till en egen bok/manual som dina kunder kan ladda ner.

Kolla in https://go.designrr.io/homepage

Och får du idétorka kan du använda HubSpots blogg topic generator, den ger förslag på vad du kan skriva om.

Lycka till!