Content is king – ta hand om din målgrupp så tar de hand om dig

Jag tycker att Hubspot verkligen fångar vad content marketing är i denna bild:

Hubspots princip går ut på att du attraherar främlingar till ditt varumärke med hjälp av bra content. Därifrån blir främlingarna besökare, varefter de blir leads och några blir slutligen kunder. Kunderna kan sedan bli promoters, men vi kommer tillbaka till det här med promoters, för det är en spännande del av content marketing som allt för ofta glöms bort.

Logiken bakom content marketing

Hela logiken bakom content marketing ser alltså ut så här:

  1. Du skapar relevant content som målgruppen vill ha och gillar.
  2. Målgruppen konsumerar ditt content och blir samtidigt exponerad för ditt varumärke.
  3. I ditt content har du CTA:s (call to actions) som leder målgruppen vidare till ett nytt steg. Kanske krävs det att de lämnar ifrån sig sin e-post för att få ta del av ännu mer spännande content!
  4. Du får målgruppens e-post (eller liknande) och kan börja bearbeta enskilda individer genom till exempel e-postutskick med ännu mer bra grejer.
  5. Målgruppen florerar runt i din fantastiska contentdjungel ett tag tills de får behov av en produkt liknande din.
  6. Vilket varumärke tror du att de väljer? – ditt såklart eftersom ni redan har en relation. Du har ju redan bevisat att du är kunnig inom området och dessutom gillar ju målgruppen dig redan eftersom du har så mycket bra content.
  7. Målgruppen köper din produkt och är nöjd och glad.

Här tror många att det tar slut. Men arbetet har bara börjat. Du kan ju inte sluta förse dina kunder med bra content bara för att de har blivit kunder. De förväntar sig att få mer av dig.

Det är nu det är dags att skapa promoters! Fortsätt alltså förse dina kunder med bra content och överträffa deras förväntningar. Vad händer? Det börjar prata om dig såklart. Och de berättar om dig till sina vänner som fortfarande är främlingar för ditt varumärke.

Plötsligt börjar dina promoters dra till sig främlingar, som blir besökare, som blir leads, som blir kunder, som förhoppningsvis blir promoters och som drar till sig ännu fler främlingar och så vidare. The race is on!

Det är det här som jag tycker att är det riktigt fina med contetn marketing. Men för att det ska funka krävs det att du med tydlig och säker hand guidar dina besökare genom din content marketing-tunneln.

Ha tålamod

Samtidigt är det viktigt att förstå att content marketing tar tid. Du kommer kanske inte att se resultat förrän efter en månad, ett halvår eller kanske först efter ett år. Det beror på hur du satsar och i vilken form du satsar. Content marketing är en långsiktig satsning på hållbar marknadsföring och får du karusellen att snurra kommer den sakta men säkert att börja bygga upp sig själv och expandera.

Ha tålamod – få folk att gilla dig. Få folk att lita på dig. Sen kan du erbjuda dina produkter. Sen är folk redo att köpa. Men gör för allt i världen inte dina kunder besvikna, utan ta hand om dem så tar de hand om dig.

Julia Sjövall, Communication Director

Läs mer: Content marketing vad är det?