marknadsföring

Bli bättre på att marknadsföra dig som småföretagare

Qred Företagslån ger marknadsföringstips: Vi pratar varje dag med småföretagare som upplever att det finns några specifika hinder för tillväxt. Lagar och regler är ett, bristande arbetskraft ett annat, finansiering ett tredje. Det fjärde hindret är marknadsföring. Många småföretagare anger att det är svårt att hitta tid och ekonomi för att marknadsföra sig. Sedan är ju också kompetens ett annat problem. Många är experter på t ex snickeri, men kan inte ett skvatt om sociala medier eller hur man bygger en hemsida. Deras verktyg är ju hammare och spik, inte WordPress och kodning.

Deras verktyg är ju hammare och spik, inte WordPress och kodning. Då är det ju så fantastiskt att Internet finns. Med några snabba och enkla sökningar kan man hitta det mesta om det mesta.

Vad är marknadsföring?

En enkel sökning på Google kan lära dig att begreppet marknadsföring härstammar från den italienska ekonomen Giancarlos Pallavicinis, men att marknadsföring och försäljning har existerat långt före Pallavicinis introducerade den moderna typen av marknadsföring år 1959.

Att marknadsföra är att sälja och att sälja är att marknadsföra. Ofta, på större bolag, sitter marknads- och säljavdelningen och stirra med onda blickar mot varandra. Trots att det i mångt och mycket hör ihop och har samma mål. Det finns en uppsjö av modeller och verktyg, som vi inte kommer att ta upp i den här artikeln, men som ändå är bra att känna till. Som t ex SWOT-analysen där man ser över företagets (eller en enskild produkt/tjänst) styrkor, svagheter, hot och möjligheter.

Sociala medier

Sociala medier och influencer marketing får hand i hand. Idag är det dessutom en hygienfaktor att ha sociala kanaler för företaget. För 10 år sedan ansågs det som oseriöst. Har du en verksamhet som är väldigt visuell, som t ex en restaurang eller butik, så är det enkelt att kunna lägga ut innehåll som är tilltalande för en potentiell kund eller gäst. Läs t ex om 20 tips för att organiskt marknadsföra ditt företag på Instagram.

E-postmarknadsföring

Har du en stor lista av kunder som kan ta emot ett nyhetsbrev? Perfekt! Om inte, börja samla in samtycken och adresser för att bygga din pool av kontakter. Har du en fysisk lokal eller plats som t ex en butik eller restaurang, så kan du med fördel lägga fram en bok och en penna för att få folk att registrera sig. Lägg dessutom till möjligheten att prenumerera på din hemsida. 

Recensioner

Det är inte bara varumärke, kvalité och pris som styr köpvalet. Idag spelar recensioner en stor roll i om du ska få kunden eller gästen att köpa av dig. Se därför till att ha en närvaro på Google, Facebook, Trustpilot och de tjänster som är specifika för just dig och din nisch.

Kort om SEO

SEO betyder Search Engine optimization och handlar om hur du syns när någon söker efter dig. Söker du efter ett specifikt sökord så listar en sökmotor, som t ex Google, resultat med innehåll som anses vara mest relevant efter vad du sökt efter. Resultatet visas i SERP:en (Search Engine Result Page) och rankas i hierarkisk ordning efter vad den anser vara bäst, näst bäst, tredje bäst, osv. Det som är viktigt, i sökmotorns ögon, är:

  • Sökord – Finns sökordet på din webbplats? Antingen i rubriken, brödtexten eller i en bilds filnamn.
  • Titlar och rubriker – En titel eller rubrik berättar för sökmotorn, och i förlängningen, besökaren, vad din sida handlar om. Så har du en e-handel med skor och kepsar. Optimera landningssidor och blogginlägg efter de sökord som du har identifierat.
  • Domännamn – Samma som ditt företagsnamn? Har du en webbplats som säljer kaffe kan det vara dumt att ha URL:n “www.tekungen.se”. Ett bättre domännamn hade varit www.kaffekungen.se
  • Laddningstider – Google går mer och mer mot att ge besökaren en sådan bra användarupplevelse som möjligt och då blir laddningstider allt mer viktigt. Se Undvik dessutom Javascript och Flash, håll dig till html.
  • Länkar – Det här är, även om Google inte riktigt vill erkänna det, den viktigaste rankingfaktorn. Interna och externa länkar, samt backlinks är viktigt.

SEM (Google Adwords)

Det är mycket i tänket kring SEM som är likt SEO. Sökord är en central del av arbetet med Adwords. Men även kampanjer, annonsgrupper och annonser är viktiga delar att ha koll på i SEM. Det finns lika många taktiker och teorier som det gör kring hur man lyckas bäst med SEO, så läs på och bilda dig en egen uppfattning.

Hoppas att du känner dig lite mer inspirerad och förberedd på att marknadsföra dig som småföretagare. Lycka till med företagandet!

Den här artikeln har skrivits av sakkunniga på Qred Företagslån. Har du åsikter eller vill komma i kontakt med Qred? Maila support@qred.com eller ring kundtjänsten på 020-150 333.

 

 

No Comments

Kommentera