Tänkvärda tips för din hemsida

Att skapa sin första hemsida och sedan att fylla den med bra och engagerande innehåll är inte alltid det enklaste utan kunskap och erfarenhet. Små justeringar kan ibland göra mycket. Här får du några marknadsföringstips om vad du kan tänka på.

Tänk noga på vad du anser är en bra hemsida

Din hemsida är den plats där du ger ett första intryck, ditt ansikte utåt. Hur vill du att din hemsida ska se ut? Tänk på att den ska vara enkel att förstå och logisk att navigera. Du ska visa upp din verksamhet, dina produkter eller tjänster på ett inbjudande och attraktivt sätt. Så tänk över vilka bilder, färger och form du vill använda. Låt dessa gå hand i hand så att det inte blir för spretigt. Ett seriöst intryck är bra, men gör det inte allt för tråkigt.

Vad vill du säga med ditt budskap, är du unik?

Vad vill du förmedla med din hemsida, vem riktar den sig till? Vad är det som är så speciellt eller unikt med din produkt eller dina tjänster som gör så att kunden faktiskt vill köpa av just dig? Det är viktigt att lyfta upp det som du tror kan locka besökaren att vilja stanna kvar på din sida. Var tydlig och konkret. Snegla på eventuella konkurrenter, hur gör de och hur kan du skilja dig från dem?

Inte för mycket text – less is more

Vi har en tendens att skumläsa och att hoppa i en text när vi läser på webben (att skriva på webben). Ögat letar efter något som är intressant för att stanna upp och läsa mer. Du har ungefär 3-4 sekunder på dig att fånga dina besökares intresse och är sidan otydlig, texten för lång så kommer besökaren att snabbt gå vidare till en annan sida.

Skriv det viktigaste först. Den som är intresserad kommer då bli nyfiken och vilja läsa mer och den som väljer att inte stanna  kvar har i alla fall fått se det viktigaste du ville kommunicera ut.

CTA eller call to action

När en besökare har hamnat på din hemsida vad vill du då att de ska göra? Ett vanligt uttryck inom marknadsföring är CTA – Call to action. Det är en uppmaning på hur kunden ska agera. Ska kunden: fylla i ett formulär, genomföra ett köp, ringa dig, eller ta del av ett erbjudande? Exempel på en CTA knapp är: “Köp idag” eller “Anmäl dig här” eller något som “Läs mer här”.

Det sägs att färgerna på knapparna kan påverka huruvida vi väljer att klicka eller inte, men en bra regel är att tänka på att knapparna ska synas. Skulle du själv hitta det du söker och skulle du följa din egen uppmaning? Tänk även på att budskap och knapp ska stämma överens.

Glöm inte att vara Googlevänlig

Om du jobbar med din SEO/sökoptimering så kan din hemsida hamna högt upp på Google, så att de kunder som söker din produkt hittar dig. Använd dina nyckelord – de ord som beskriver det din verksamhet och det din hemsida handlar om. Jobba systematiskt med att se över trafiken och få in trafik till din hemsida. Att vara googlevänlig kan kräva lite extra självstudier som finns på nätet om just SEO och hur du optimerar din hemsida. 

Ta för vana att alltid testa på någon

Be en vän, kunder eller andra att prova din hemsida. Se efter så att det du har förväntat dig verkligen stämmer i verkligheten. Be dem att göra en beställning, fråga vad de tycker och vad deras första intryck är. Du kanske behöver justera för att användaren gör något annat än vad du hade hoppats på.

Ska fungera i mobil

Tänk på att sidan ska fungera för mobila enheter. Idag gör vi mer med mobilen än tidigare och en dator inte alltid det självklara valet. Kolla också så att hemsidan ser bra ut i alla olika webbläsare. Ibland kan något se bra ut i Safari men se helkonstigt ut i Chrome. Du kan testa din sida här.

 

Lycka till!

No Comments

Kommentera