Lär dig skriva texter för webben

Du har ungefär 3-4 sekunder på dig att fånga dina besökares intresse. Här har vi samlat våra bästa tips på saker du själv kan se över för att förbättra och anpassa dina texter på hemsidan.

På webben skumläser vi vilket betyder att blicken hoppar från ställe till ställe i jakten på något intressant.  Är rubrikerna otydliga, texterna långa och strukturen rörig kommer dina besökare snabbt bege sig vidare till nästa sida.

Skriv det absolut viktigaste först! Den som är intresserad kommer vilja läsa mer och de andra har i alla fall fått veta det allra viktigaste av det du vill kommunicera.

Så här gör du:

Skriv ditt nyckelord i rubriken. Använd  tydliga rubriker som talar om vad dina besökare kan förväntas hitta i brödtexten. Rubriken ska göra besökaren nyfiken på att få veta mer.

Plocka ut de viktigaste nyckelorden ur texten och återanvänd dem i rubriken detta kommer även att hjälpa dig i din googlerankning. (läs mer om hur du förbättrar din Googleranking här)

Använd tydliga länkar

En länk ska vara tydlig och informativ. Användaren ska förstå vart länken leder utan att behöva klicka på den. Tala om vad som kommer att hända när användaren har klickat på länken – öppnas den i ett nytt fönster – kommer användaren fylla i ett formulär o.s.v.

Var konsekvent och återanvänd samma formulering i länkar som leder till samma sida.

Ingress

Eftersom din hemsidas besökare är otåliga och skumläser är det bra att använd dig av en ingress. I ingressen lyfter du fram den absolut viktigaste informationen från resten av din text. Dels för att läsaren ska få veta vad som är det viktigaste och också för att få ett smakprov på vad de kan förvänta sig om de beslutar sig för att läsa vidare.

Faktaruta

Att använda en faktaruta är ett säkert kort, de som hamnar där kan du räkna med att läsaren läser. Här kan du lägga data eller t.ex. grundläggande produktinformation så som exempelvis, storlek, vikt färg etc.

Mellanrubrik

Att använda en mellan rubrik kan vara ett av de bästa sätten att göra din text lättare att skumläsa och du hjälper din läsare att hitta informationen den söker. Det är viktigt att rubriken fyller en funktion att den innehåller det dina läsare är på jakt efter, gör den inte det är det ingen bra mellanrubrik.

Använd Enter – nytt stycke

Börjar du skiva om något nytt ja då är det dags för nytt stycke. Med ett nytt stycke hjälper du läsaren att förstå – nu har jag pratat klart om detta och kommer fortsätta skriva om detta. Som vi sa i början av texten så skumläser folk och hoppar i texten.

En bra grundregel är en tanke – en mening.

Så fort du kommer in på något annat än den ursprungliga tanken så sätter du punkt och börjar på en ny mening. Glöm inte att sätta punkt.

Listor

  • Är ett bra sätt att strukturera information.
  • De gör att texten blir tydlig och inte så tätskriven.
  • Listan kan vara i numrerad eller onumrerad.
  • Gör en onumrerad lista om du inte har särskilda skäl att numrera punkterna.
  • Ha inte med för många punkter i din lista.

När du är färdig med din text ställ dig frågan: fungerar texten om jag tar bort det här?
Ofta är svaret ja och då är det bara att redigera bort det överflödiga. Låt någon annan läsa texten innan den publiceras. Var ute i god tid – skriv klart, låt din text vila, redigera och skriv om.  Att läsa texten högt för dig själv är ett bra sätt att upptäcka om texten saknar flyt och om den är för lång.

Undvik länk texter som
Läs mer här

Klicka här

Gå till

För mer info

Skriv istället vad det är läsaren ska klicka på
Anmälningsformulär till sommarkurser 2016

Ladda ner pomodoromallen ( pdf, 12MB, nytt fönster)

 

Lycka till!