Call to action – CTA

Call to action eller CTA som det ofta kallas är knappar (och ibland länkar eller bilder) som uppmanar och bjuder in dina besökare till handling.
En bra CTA ska få besökaren att till vilja besöka din hemsida, dela ditt innehåll, börja prenumerera på ditt nyhetsbrev eller helt enkelt genomföra ett köp.

Det är viktigt att din CTA är tydlig så att dina besökare förstår vad du vill att de ska göra och inte missar knappen eller länken. Vill du exempelvis att besökaren via en länk ska klicka sig vidare till en nya artikel på hemsidan kan du använda texten:

Upptäck hur Pearls of Freja dubblade omsättningen till 3 miljoner på ett år.

Kom igång med din e-postmarknadsföring nu.

Vill du att dina besökare ska ladda ner en mall och samtidigt dela med sig av sin e-postadress kan du använda knappen:

Ladda ner guiden här

 

Använd en kontrasterande färg som sticker ut från resten av din design.
Placera din CTA tidigt på sidan och låt det gärna vara lite extra luft runt om så att den syns tydligt.

Landningssida

När dina besökare beslutat sig för att klicka på knappen är det viktigt att det finns en landningssida på andra sidan och att den motsvarar besökarens förväntningar att du håller vad du lovar.

Testa och mät

Det kan vara en god idé att genomföra ett A/B test för att få reda på vilken typ av knapp, text färg som fungerar bäst för dig. Som vanligt är det viktigt att mäta resultatet så att du drar lärdom av dina insatser och

  • Hur många av de som har sett din CTA-knapp klickade på den?
  • Hur många av de som klickade på din CTA fyllde sedan  i formuläret?
  • Var det några av dina besökare som som inte hade klickat på din CTA som ändå fyllde i ditt formulär?