SEO har förändrats helt. Har du?

Tiden då man höll koll på SEO uppdateringar är över. Det fungerar inte längre så. AI har ökat hastigheten för antalet uppdateringar som görs och de blir allt mer specifika. I detta inlägg kommer Sunbird gå igenom hur AI förändrat Google och vad det innebär för 2019.

Så har AI förändrat SEO

När AI blev allt mer sofistikerad har det också förändrat hur man ska tänka om SEO. Den stora förändringen med AI är att Google kan analysera vad besökaren egentligen efterfrågar när hen söker på ett specifikt sökord. Helt utan begränsningar av människans kapacitet. Detta innebär alltså att det inte längre är nödvändigt att applicera generella regler för hela  Google utan varje sökord kan i regel ha helt unika ranking faktorer.

Detta innebär att det inte längre finns generella riktlinjer för hur man ska ranka en sida. Utan det krävs mer analys för att se vad som gäller för er. För att ge ett överdrivet exempel som även gäller vid mindre skillnader: Ett blogginlägg likt detta bör inte ha samma statistik (exempelvis bounce rate, time on site, click-back) som en sida för synonymer.

Ett blogginlägg bör mer sannolikt vara långt – medan en sida för synonymer knappast ska vara över 50 ord.

En bra blogg får besökare att läsa nästa inlägg. Vilket innebär att sidan får lägre bounce rate och längre time on site. Medan en sida för synonymer istället vill att besökaren ska hitta svaret och lämna hemsidan efter några sekunder.

Samma princip gäller för samtliga faktorer från sökord till länkar. Blir ni rekommenderade av en SEO specialist: “500 ord och sökord x%” hade jag varit mycket försiktig.

Så blir du en vinnare på Google 2019

SEO kommer allt mer gå ihop med konverteringsoptimering. Konverteringsoptimering handlar om att öka andelen som slutligen väljer att kontakta er. Gör man detta brukar man uppnå lägre bounce rate, längre time on site och allt fler kommer välja att köpa hos er. Med hjälp av AI kommer Google kunna jämföra er med era konkurrenter för just era sökord och avgöra vem besökaren gillar mest.

Som du säkert redan listat ut ligger det alltså dubbla intressen att sälja bra. Er SEO kommer stärkas av det och ni förvaltar samtidigt besökaren och fler av den nuvarande trafiken kommer köpa. Detta ger ökade inkomster direkt och är något som är starkt underskattat. Det är inte ovanligt att en finjustering av flaskhals kan öka er försäljning online med 10-35%. Samtidigt innebär denna ökning av försäljning att ni också rankar bättre på Google och får mer trafik. “Set it and forget it” är inte rätt metod för ens hemsida när de blivit allt viktigare. Ens hemsida ska vara ens bästa säljare som jobbar dygnet runt alla dagar om året.

De två kanske viktigaste SEO faktorerna

För att vara lite mer konkret kommer här de kanske två viktigaste faktorerna för att lyckas med er SEO.

Pogo sticking: Pogo sticking är alltid dåligt. Detta innebär att besökaren landar på er sida, snabbt klickar bort och sedan in på ett annat resultat igen. Jämför man detta med bounce rate är det inte nödvändigtvis dåligt då detta inkluderar alla som besöker en sida – vilket kan innebära att man fått svar.

Ni måste alltså minska antalet som lämnar direkt. Detta brukar enklast förbättras genom att uppgradera webbdesignen så den känns mer tilltalande och seriös. En enkel uppgradering kan vara att ta bort onödiga element, ändra en bild eller justera white space.

En annan uppgradering kan också vara att korta ner texten och lägga mer tid på copy. En text ska förklara vad ni gör och vad man får ut av att använda er.

Terminate the search: Terminate the search gör man om en besökare söker på exempelvis “skor online”, landar på er hemsida, gör ett köp och slutar söka efter skor. Detta innebär alltså att besökaren blir nöjd efter att ha besökt er och det ligger i Googles intresse att visa de hemsidorna för det sökordet igen.

Anmärk att ni måste ligga högre än konkurrenterna rent procentuellt för att detta ska räknas till er fördel.

Kontentan av inlägget

Varje sökord har sina egna ranking signaler. Antalet uppdateringar sker för fort för att hänga med. Börja förbättra er konvertering på hemsidan och 2019 blir ert år.

Inlägget var från Nils på Sunbird. En webbyrå som optimerar både befintlig trafik och ökar den organiska. I kommande inlägg går vi igenom hur man kan analysera sin nuvarande trafik och tips som mycket väl kan dubbla er försäljning.

 

 

No Comments

Kommentera