Detta är Google Adwords!

Vi människor spenderar otaliga timmar framför datorn, plattan eller mobilen. Vi letar efter olika produkter och tjänster, jämför olika leverantörer och letar efter rekommendationer. De flesta av oss börjar våra inköp genom att söka på Google. När du Googlar på internet har du säkert sett att det kommer upp sponsrade länkar högst upp på sidan och längst ner? Dessa annonser är  sk. betalannonser, sponsrade länkar. Det innebär att företag har betalat för att synas där med en annons som visas då du gör ett sök på Google.

När vi söker på ett visst ord ex. “bekväma skor” så dyker de annonser upp där de betalande annonsörerna vill synas på exempelvis företag som säljer skor. Att annonsera online eller på nätet är ett bra sätt för dig att nå ut till potentiella kunder som du kanske inte annars hade stött på.

Vad är ett Sökord?

Med Google adwords kan du skapa en annons och lägga till så kallade “sökord” som dina kunder kan hitta dig på när de söker på Google. Om du driver en skoaffär kan du använda dig av orden skor, bekväma skor osv. Ord som du tror att dina kunder skulle söka efter på Google och som stämmer överens med din verksamhet.

För att vara helt säker kan du via Sökordsverktyget se hur många sökningar som görs i månaden. Efter det kan du besluta vilka ord som är relevanta för just dig. Du kan även ange i vilken stad du vill att annonsen ska visas, om din butik ligger i Malmö då visas din annons för de som letar efter skor och som bor i Malmö.

Vad är det som händer i bakgrunden av Google Adwords? 

Det som pågår i bakgrunden mellan alla annonsörer är en budgivning, den annonsör som får flest klick, har en bra utformad annons kommer högst upp (beror på relevans av innehåll samt vilket bud du lägger). Relevansen spelar en roll och hur många konkurrenter som har  samma sökord. Använd dig av en daglig budget så du har koll över kostnaderna.

Skapa landningssidan som kunden vill ha.

Det är viktigt att ha en bra och tilltalande landningssida så att kunder kommer dit de förväntar sig. Om du söker på bekväma skor så blir du kanske extra missnöjd om du hamnar på en sida med högklackade skor. Tänk själv hur enkelt det är att lämna en sida bara för att du inte hittade rätt information direkt. Tänk på att annonserna har begränsat med ord som får plats, så se till att budskapet blir bra och tilltalade. Titta på konkurrenter för att få inspiration eller större bolag som annonserar mycket.

Det finns massor av möjligheter i Adwords när det gäller olika typer av annonsering och det är viktigt att du tar sig tid att sätta sig in i vad du vill ha ut av det och hur det ska gynna din verksamhet.

Börja i liten skala, läs på och prova dig fram med nya annonser och mot olika målgrupper.

Du kan läsa mer här och googlar du ordet Adwords så finns det hur mycket information som helst att hitta samt filmer att se. Eller varför inte fråga oss?

Fördelar är:

  • Du betalar bara om någon klickar på din annons – Pay-per klick (Kostnad per klick)
  • Du når kunder som annars inte hade vetat att du fanns
  • Riktad marknadsföring, du riktar in dig mot den målgrupp som söker efter din produkt
  • Du når ut till kunder i realtid, inte om en vecka eller månad

Lycka till!