Därför ska du sluta skilja på webbdesign och SEO

Nils på Sunbird förklarar: Historiskt sett har SEO handlat om sökordsdensitet och exakta ankartexter. Idag är det få av de gamla reglerna som stämmer och för varje kvartal som går försvinner allt fler av de enkla metoderna. Sökord fungerar, men inte i samma utsträckning som tidigare.

De metoder som fungerar idag och blir allt viktigare är signaler om att era besökare gillar er hemsida. Det handlar bland annat om time on site, bounce rate, pogo-sticking och konverteringsfrekvens.

Ni kan med andra ord förbättra er hemsidas webbdesign och UX, och samtidigt förbättra era placeringar på Google. Detta är den säkra och stabila metoden för långsiktig tillväxt på Google. Samtidigt blir man inte lika beroende av Googles förändringar av algoritmen och istället för risk – får man bättre trafik då Google lägger allt större vikt på vad användaren tycker om er hemsida.

Förbättrar ni användarupplevelsen ökar också konverteringsfrekvensen – vilket omedelbart leder till fler kunder. Ni får en uppåtgående spiral där ni ökar er trafik samtidigt som en större andel av trafiken kontaktar er.

De webbutvecklare, webbdesigners och SEO specialister ni har måste jobba mer tillsammans och integrerat. Webbdesignern kan inte ta bort element som är viktiga för SEO specialisten och omvänt.

Landningssidor enbart för SEO – Eller?

Att skapa landningssidor för SEO är vanligt. Man tar fram en specifik webbdesign som ska användas för specifika sökord. I många fall används dessa enbart för att ranka och är alltså inte meningen att besökaren ska läsa, utan direkt klicka sig vidare till andra sidor. Detta är en helt okej metod och inte något vi direkt avråder ifrån. Men det är viktigt att förstå att användarupplevelsen och positiv trafik är avgörande för era placeringar. Denna trafiken kan komma internt, från Facebook eller Google Ads.

Skapar er webbdesigner bra webbdesign till dessa landningssidor och ni tar fram bra copy som är till för att läsas, kan ni också skicka trafiken direkt till dessa sidor. Denna trafiken kommer samtidigt hjälpa er att ranka.

Specifika landningssidor är också bra för konverteringsfrekvensen då texten blir extra relevant. Vilket i sin tur tenderar att få en betydligt högre konverteringsfrekvens.

Sammanfattningsvis

Detta var ett axplock av de många anledningar till varför webbdesign och SEO måste ses som två högst sammanlänkade aktiviteter. Om ni inte lyckas vinna över konkurrenterna i användarupplevelse kommer ni inte vinna trafiken på sikt heller.

 

No Comments

Kommentera